Mis on tehnosuhtlus?

Koolis õpetati, et alustada tuleks mõistete defineerimisest. See annab ühise aluse, mille peale muid teadmisi ehitada. Seega esimese asjana tuleks defineerida – mis on tehnosuhtlus?

Kuna selle mõiste võittis ingliskeelse termini technical communication 1 vastena kasutusele IT Kolledž, siis alustame nende erialakirjeldusest, kus see on sõnastatud kui “tehnilise teabe vahendamine eri vormides erinevatele kasutajarühmadele.” Mis on väga täpne kokkuvõte – tehnosuhtleja ei ole lihtsalt sekretär, kes paneb kirja, mida talle räägitakse. Täpsed ülesanded sõltuvad konkreetsest töökohast. Näiteks sealtsamast erialakirjeldusest:

“Tehnosuhtluse õppekava lõpetaja tööülesanneteks on näiteks toodete kasutusjuhendite, tootekataloogide, tehniliste tekstide kirjutamine ja tõlkimine, veebilehe kasutajaliidese kujundamine, reklaammaterjalide koostamine, aga ka näiteks hankedokumentatsioonide ja pakkumiste koostamine ettevõttes. Nende ja paljude muude sarnaste tööülesannete täitmisel oskab tehnosuhtleja arvestada toote või teenuse kasutajaga ning infovahetuskanali (multi-, digi- ja trükimeedia, suuline presentatsioon) esitatavate nõudmiste ja eripäraga.”

See kirjeldus piirdub küll õppekavaga, mille visioon tehnosuhtlejast on natuke väikeettevõtete poole kallutatud. Mulle jäi erialatutvustust lugedes mulje, et ettevõttes on juht, raamatupidaja, arendajad… ja siis tehnosuhtleja, kes peaks tegema kõike muud. Kahtlemata ongi selliseid töökohti, aga enamasti on ülesanded siiski piiratumad. Samuti lisaks ma sellesse nimekirja päris mitu asja:

  • süsteemianalüüs
  • kasutajaliidese kujundamine (mitte ainult veebis)
  • testimine
  • dokumendi- ja infohaldus (mis kasu on infost, kui seda keegi üles ei leia?)
  • dokumentide toimetamine ja kujundamine
  • audio- ja videoõpetuste koostamine ja salvestamine
  • kasutajatugi
  • dokumendihalduseks vajalike süsteemide haldamine ja arendus

Kusagil meililistis öeldi kord selle kohta: “Nii palju, kui on tehnosuhtlejaid, on ka ametikirjeldusi.” Teisisõnu – absoluutselt iga töökoht on erinev. Üks tehnosuhtleja põhitugevusi ongi see, et ta suudab erinevaid ülesandeid täita (või vajadusel kiiresti õppida seda tegema). Seetõttu ongi heal tehnosuhtlejal tähtsamad pigem konkreetsed omadused, mitte oskused.

  1. Tunduvalt rohkem on levinud termin technical writing ehk tehniline kirjutamine, kuid see jätab mulje, nagu piirduks töö ainult kirjutamisega.

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga